søndag 23. august 2009

Orientbrakksvale i Trondheim!!



Meldinger om sjeldne fugler man bare er NØDT til å se dukker gjerne opp på maksimalt ugunstige tidspunkt. I går var jeg midtfjords i seilregatta - til overmål i total vindstille - da meldinga om ei orientbrakksvale i Grilstadfjæra ved Trondheim ramla inn på telefonen. Seilbåter har som kjent ikke rare framdrifta uten vind, og vi var ikke i land før etter at foto- og skådelys forlengst var en saga blot.

I dag tok jeg derimot turen, og så fuglen godt i nærmere to timer - både sittende på bakken og insektsjaktende i lufta. Helt dævelsk tøft!! Dette er så vidt jeg vet det tredje funnet av orientbrakksvale i Europa, og faktisk andre gang jeg ser den på dette kontinentet. Jeg bodde i Danmark da den forrige orientbrakksvalen var på europavisitt i Sverige i 2001, og var heldig å få den med meg da.

Ikke de helt store fotomulighetene i dag, men tror absolutt det skal være mulig å få bedre bilder av fuglen hvis den holder seg i området noen dager...

1 kommentar:

  1. Hei! Jeg bor da fem minutters gange fra Grilstadfjæra, og måtte være 8 mil unna denne dagen. Sukk..Men neste gang. Flott fugl!

    Hilsen Kathrine

    SvarSlett